Yolanda van Grootel Bestie Mascotte Landscape

Hakkende mascotte als zomerse boost voor ‘Zak erin!’-campagne

HAK lanceert Limited Edition Kidneybonen Chili Schotel met ‘Bestie’ verpakking

Giessen – 27-5-2025 – De Kidneybonen Chili Schotel van HAK krijgt tijdelijk een nieuw jasje. De verpakking wordt aangepast zodat deze lijkt op de mascotte van HAK, die het afgelopen jaar op social media een miljoenenpubliek bereikte. De limited edition is onderdeel van de ‘Zak erin!’-campagne, waarin de bonenschotels van HAK in stazak centraal staan. Met de campagne wil de fabrikant consumenten inspireren om op een gemakkelijke, snelle manier een voedzame en smaakvolle maaltijd op tafel te zetten vol groenten en bonen. Of dit nu thuis is, op de camping of op een festival. Vanaf 26 mei stroomt de limited edition ‘Bestie’ in bij diverse supermarkten.

Met miljoenen views steelt de mascotte van HAK – een levensgrote versie van de Kidneybonen Chili schotel – geregeld de harten van mensen op social media. Zo was deze hakkend te zien op het Eurovisie Songfestival-nummer van Joost Klein, wat werd opgepakt door diverse landelijke media. Ook hakte de mascotte erop los op diverse festivals, waaronder REBiRTH Festival en op het hoofdpodium van Harmony of Hardcore.

Yolanda van Grootel, Brand Communication Manager bij HAK: “We zien aan de hoge engagement op social media dat de jongere doelgroep onze mascotte compleet heeft omarmd. We krijgen regelmatig vragen of ze onze mascotte een keer kunnen ontmoeten en welke festivals we nog meer zullen bezoeken. Door het lanceren van de limited edition kan iedereen deze zomer met onze Bestie beleven.”

Mede dankzij de aandacht die de mascotte heeft gekregen, is de bekendheid en aankoopintentie van de HAK-stazakken gestegen naar 75% in 2024 in de leeftijdscategorie tussen de 18 en 24 jaar. Dat is een stijging van gemiddeld 15% ten opzichte van het jaar ervoor. Ook is de aandacht die de mascotte heeft gekregen met minimale middelen en budgetten niet onopgemerkt gebleven: HAK is met haar Bestie genomineerd voor een SAN award in de categorie smart idea en hoopt deze op 5 juni in de wacht te slepen.

‘Zak erin!’-campagne gericht op bonenschotels

Met de limited edition wil HAK het succes van de mascotte doorvertalen naar de winkelvloer. De tijdelijke verpakking is daarmee onderdeel van de cross-mediale campagne ‘Zak erin!’, gericht op de bonenschotels en Mexicanez van HAK in stazak. De campagne sluit aan op de missie van HAK om zoveel mogelijk mensen te helpen meer groenten en peulvruchten te eten. Zo bevatten alle bonenschotels tussen de 443 en 512 gram groenten per zak en zijn ze volledig plantaardig met 100% natuurlijke ingrediënten. De schotels zijn gemakkelijk en snel te bereiden als volledige maaltijd voor 2 à 3 personen met bijvoorbeeld rijst, taco’s of wraps.

De inspiratie voor de campagne komt vanuit consumenten die op social media delen wanneer deze snelle schotels voor hen een uitkomst zijn – bijvoorbeeld tijdens een drukke week of vlak voor een training of zwemles. HAK richt zich hiermee op brede doelgroep: van studenten en forenzen tot jonge gezinnen en festivalgangers.

De campagne is tot medio augustus onder andere te zien op social media (TikTok, Instagram en een pilot op Reddit) en op digitale schermen van Global in de buurt van stations, winkelcentra en supermarkten. Ook zet HAK wederom in op influencers en user generated content, waarbij zij het gemak van ‘Zak erin!’ delen.

Zomerse winactie

Door de QR-code op de verpakking van de limited edition te scannen, komen consumenten op een speciale landingspagina terecht. Hier kunnen zij tot 1 september kans maken op diverse prijzen, waaronder een VIP-camping arrangement voor REBiRTH Festival, oordoppen van Pluggerz, een bolderkar, een jaar HAK-schotels en HAK bucket hats. Consumenten moeten daarvoor een zomerse foto delen waarop de limited edition Bestie zichtbaar is.


[einde bericht]

Lees ook:

Noot voor de redactie

Bij gebruik van beeldmateriaal graag altijd de naam HAK als bronvermelding toevoegen. (Los) beeldmateriaal is in hoge resolutie te downloaden in de persruimte op de website van HAK www.hak.nl/pers/beeldbank/misc

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Franny Pouderoyen / 0642317837 / f.pouderoyen@reputatiegroep.nl

Over HAK

HAK is in 1952 opgericht door de familie Hak in Giessen. Wij verwerken en verkopen groenten en peulvruchten waarvan kwaliteit, transparantie en nabijheid altijd de basis vormen. Sinds 2023 is HAK een B Corp: een gecertificeerd bedrijf dat zich inzet voor een betere wereld, met oog voor mens, milieu en maatschappij.

HAK gelooft dat de wereld een betere plek is waar je langer en gezonder kan leven als iedereen meer groenten en peulvruchten eet. Onze missie is dan ook om zoveel mogelijk mensen altijd en overal te helpen meer groenten en peulvruchten te eten door het gemakkelijker en lekkerder te maken volgens de uitgangspunten van de Groene Keuken van HAK.

HAK-Nutriscore

HAK gaat als eerste in Nederland Nutri-Score invoeren

Groentefabrikant vindt urgentie te hoog en wacht niet op besluit overheid
HAK Proteine sfeerbeeld

Moderne maaltijdlijn helpt consumenten meer plantaardige eiwitten te eten

HAK lanceert met Protein Bowls nieuwe plantaardige, eiwitrijke maaltijdlijn
Eindgerecht 1

HAK is klaar voor vers

Met nieuwe versfabriek en strategie klaar om positie in koelverse groenten in foodservice en retail te laten groeien