Moderne maaltijdlijn helpt consumenten meer plantaardige eiwitten te eten
Giessen – 19 november 2024 | Eiwitrijke voeding is in opmars, maar het plantaardige aanbod is daarin nog beperkt. Daarom lanceert HAK een range Protein Bowls: voedzame ready to (h)eat eenpersoonsmaaltijden met maar liefst 35 gram plantaardige eiwitten per zak. Met deze nieuwe productlijn wil HAK consumenten helpen om op gemakkelijke en smaakvolle wijze meer plantaardige eiwitten te eten. De Protein Bowls zitten boordevol groenten en peulvruchten als plantaardige eiwitbron en dragen daarmee bij aan de gezondheid van mens én natuur. HAK Protein Bowls zijn vanaf nu al verkrijgbaar bij Jumbo, PLUS en Nettorama. In 2025 volgen meer retailers.
De HAK Protein Bowls verschijnen in vier varianten: jackfruit rendang met orzo, Mexicaans gekruide chili met quinoa, linzencurry met couscous en kikkererwten tajine met couscous. De handzame stazak bevat een volwaardige maaltijd met naast peulvruchten als eiwitbron ook groenten en koolhydraten. De bowls zijn geschikt als lunch of avondmaaltijd en hoeven alleen kort opgewarmd te worden. De producten zijn 100% natuurlijk en hebben Nutri-Score A. Net als de andere stazakken van HAK zijn ze volledig plantaardig en zonder conserveringsmiddelen. De consumentenadviesprijs is €3,99 per zak van 555 gram.
Opmars eiwitrijke producten
Met name onder sporters en bewuste consumenten wint eiwitrijk voedsel al geruime tijd aan populariteit. Eiwitten zijn onderdeel van een gezond voedingspatroon; ze zijn perfect voor de spieropbouw en het spierherstel na het sporten. Inmiddels staan deze zogenaamde ‘high proteïne’-producten al drie jaar lang in de top 10 van bestverkochte nieuwe producten in de supermarkt.[1]
Het merendeel van deze producten bevat dierlijke eiwitten, terwijl het advies van de Gezondheidsraad juist is mom 60% van de eiwitinname te halen uit plantaardige voeding en 40% uit dierlijke voeding, zoals vlees, vis, eieren en zuivel.[2] In lijn met dit advies hebben vrijwel alle supermarkten als doel gesteld dat in 2030 60% van de eiwitten plantaardig is en 40% dierlijk. Op dit moment is de verhouding echter nog andersom.[3] Supermarkten experimenteren met concrete maatregelen om dit doel te bereiken, bijvoorbeeld door de prijs van vleesvervangers gelijk te houden aan die van vlees en door vleesvervangers bij de vleesproducten in het schap te plaatsen. In het schap van de kant-en-klaarmaaltijden valt echter nog veel winst te behalen; bijna negen van de tien maaltijden bevat dierlijke eiwitten.[4]
Kans voor de veelzijdige peulvrucht
Dankzij hun eigenschappen zijn peulvruchten een ideaal plantaardig alternatief wanneer je vlees en zuivel een keer wil laten staan. Ze zijn een bron van eiwitten, bevatten vezels en zijn LDL-cholesterolverlagend.[5] Daarnaast zorgt de combinatie van specifieke peulvruchten en granen in de Protein Bowls voor een volledig aminozurenpatroon met alle negen essentiële aminozuren; hiermee bevatten deze maaltijden een volwaardige bron van plantaardige eiwitten. Tot slot profiteert de planeet ook mee: peulvruchten hebben een lage CO2-uitstoot en leveren een positieve bijdrage aan de biodiversiteit, doordat ze met hun vlinderbloemige gewassen stikstof opslaan in de bodem.
Bovendien sluiten de Protein Bowls naadloos aan op de missie van HAK om mensen te helpen meer groenten en peulvruchten te eten - en meer eiwitten uit plantaardige producten te halen. Karin Pepping, Innovatie Manager bij HAK: “De Protein Bowls bieden een uitkomst als je weinig tijd hebt om te koken, maar toch een lekkere, eiwitrijke maaltijd wil eten die 100% natuurlijk is. Peulvruchten als bonen, kikkererwten en linzen passen perfect in eigentijdse gerechten - zoals we met de Protein Bowls laten zien. Bovendien bevat elke maaltijd 35 gram plantaardige eiwitten. Daarmee zijn ze gelijkwaardig aan dierlijke alternatieven en ook nog eens betaalbaar, goed voor je gezondheid én de planeet.”
Om de Protein Bowls in the picture te krijgen bij de bewuste consument, start HAK vanaf begin 2025 met een cross-mediale campagne. Hierbij gaat HAK onder andere een samenwerking aan met Basic-Fit Retail Media. Zo zijn de producten tijdelijk verkrijgbaar bij geselecteerde Basic-Fit locaties, verschijnen er advertenties op de DOOH schermen in de sportscholen en maak je bij de aanschaf van de Protein Bowls kans op een Basic-Fit Starterskit inclusief een maand lidmaatschap. Ook gaat HAK via onlinekanalen en out-of-home adverteren, winacties doen op TikTok en samenwerken met diverse influencers.
[einde bericht]
Lees ook:
05-11-2024 HAK wil peulvruchten nóg betaalbaarder maken voor de consument
11-07-2024 Consument ziet peulvrucht nog over het hoofd als geschikte vleesvervanger
29-01-2024 HAK-in-PAK nu ook verkrijgbaar in Nederlandse supermarkten
Noot voor de redactie
Bij gebruik van beeldmateriaal graag altijd de naam HAK als bronvermelding toevoegen. (Los) beeldmateriaal is in hoge resolutie te downloaden in de persruimte op de website van HAK www.hak.nl/pers/beeldbank/misc
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Franny Pouderoyen / 0642317837 / f.pouderoyen@reputatiegroep.nl
Over HAK
HAK is in 1952 opgericht door de familie Hak in Giessen. Wij verwerken en verkopen groenten en peulvruchten waarvan kwaliteit, transparantie en nabijheid altijd de basis vormen. Sinds 2023 is HAK een B Corp: een gecertificeerd bedrijf dat zich inzet voor een betere wereld, met oog voor mens, milieu en maatschappij.
HAK gelooft dat de wereld een betere plek is waar je langer en gezonder kan leven als iedereen meer groenten en peulvruchten eet. Onze missie is dan ook om zoveel mogelijk mensen altijd en overal te helpen meer groenten en peulvruchten te eten door het gemakkelijker en lekkerder te maken volgens de uitgangspunten van de Groene Keuken van HAK.
[1] Marktonderzoeksbureau NielsenIQ (2024)
[2] Gezondheidsraad (2024)
[4] Questionmark: Benchmark Eiwittransitie (2024)
[5] Voedingscentrum
(2024)