Screenshot 2

Afhaalmaaltijd in trek bij uitwonende studenten: 40 procent bestelt minimaal een keer per week eten

HAK en Turff inspireren studenten om vaker zelf met groenten te koken door gezamenlijke actie in studentenhuizen

Giessen – 29 augustus 2024 | Pizza, sushi of toch een kapsalon: zo’n 40 procent van de uitwonende studenten bestelt minimaal één keer per week een afhaal- of bezorgmaaltijd. Ook geeft 35 procent aan meer kant-en-klaarmaaltijden te eten sinds ze het huis uit zijn, zo blijkt uit een representatieve steekproef die groente- en peulvruchtenfabrikant HAK liet doen onder uitwonende studenten in Nederland. Omdat deze maaltijden vaak te weinig groenten bevatten, slaan HAK en studenten-startup Turff de handen ineen: in studentenhuizen verschijnt dit collegejaar volop inspiratie om wat vaker zélf een lekkere maaltijd met groenten te bereiden.

Bovendien geeft een op de vijf studenten aan minder groenten te eten dan toen zij nog thuis woonden; ook geeft bijna een op de drie aan minder peulvruchten te eten. Volgens deze studenten zijn zowel een gebrek aan inspiratie als tijd de belangrijkste redenen om zelf met groenten en peulvruchten te koken. Ook vinden ze dat het veel moeite kost, zo blijkt uit onderzoek.

Daarnaast vormt een gebrek aan vaardigheden om zelf een maaltijd op tafel te zetten een groot obstakel: veel uitwonende studenten kunnen überhaupt nog niet koken op het moment dat ze uit huis gaan of hebben slechts de basics van het koken onder de knie (55 procent).

Daar hebben studenten wel een oplossing voor: meer dan de helft geeft aan nog maandelijks eten mee te krijgen van hun ouders. Als ze wel koken is de buitenlandse, moderne en makkelijke keuken favoriet. Pasta staat bij studenten met stip op nummer een, gevolgd door wraps, burrito’s of taco’s en pizza.


Vet, zout en weinig groenten

Het onderzoek van HAK sluit aan bij recente bevindingen van het FoodService Instituut Nederland, waaruit blijkt dat generatie Z (jongvolwassenen tussen de 18 en 24 jaar) steeds meer aan het ‘ontkoken’ is: met name bezorg- en kant-en-klaarmaaltijden zijn favoriet. Veel van deze maaltijden bevatten veel vet, zout en te weinig groenten,[1] wat zelf koken doorgaans een gezondere keuze maakt.

Om die reden is het volgens communicatiemanager Yolanda van Grootel van HAK van belang om deze doelgroep hierbij een handje te helpen: “Onze missie is om de groente- en peulvruchtenconsumptie in Nederland te stimuleren, ook bij studenten. Als je op kamers gaat en voor je eigen maaltijden gaat zorgen, is dat ook hét moment om gezonde eetgewoontes te ontwikkelen waar je de rest van je leven van profiteert. Wij willen laten zien dat een lekkere maaltijd voor jezelf koken met voldoende groenten en peulvruchten helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn.”

Inspiratie voor een goede start

HAK en studentenbedrijf Turff slaan daarom de handen ineen om studenten te inspireren met recepten, juist aan de start van het collegejaar. Bart Asberg, Head of Media & Business Development van Turff: “De tablets van Turff hangen in studentenhuizen door heel Nederland en worden dagelijks gebruikt door zo’n 30.000 studenten. Ze zijn voorzien van een handig turfsysteem om de onderlinge uitgaven bij te houden – tegelijkertijd dienen de schermen als middel waarmee we studenten bereiken in hun woonkamer of keuken.”

Dit biedt volgens Van Grootel de uitgelezen kans om studenten met ‘gamification’ en ‘nudging’ spelenderwijs te stimuleren om zelf gemakkelijk gerechten met voldoende groenten en peulvruchten te bereiden: “Samen met Turff hebben we het Recepten-Rad ontwikkeld om te helpen bij de keuze voor een avondmaaltijd. De studenten kunnen vooraf eventueel een selectie maken uit acht verschillende gerechten, waaronder quesadilla's, wraps, een poké bowl of curry inclusief recept. Vervolgens bepaalt het Rad het winnende gerecht. Alle opties bevatten minimaal 303 gram groenten en peulvruchten per persoon, zonder dat de studenten zich hier direct van bewust zijn.”

Ook verschijnen er diverse weetjes op de schermen om kennis over groenten en peulvruchten te bevorderen. Van Grootel: “Zo bevatten bladgroenten als spinazie in verhouding veel ijzer, wat goed is voor je geheugen en concentratie. Dat kun je als student natuurlijk goed gebruiken. Of de tip om aan een pastagerecht, hun favoriete maaltijd, linzen toe te voegen; die bevatten vitamine B1 en zijn een bron van plantaardige eiwitten. Met deze tips hopen we hun eetgewoontes op een positieve manier te beïnvloeden.”

De samenwerking tussen HAK en Turff start per 2 september in meer dan 2.700 studentenhuizen in Nederland en duurt een jaar lang. Ook worden er 10.800 kikkererwten in pak en bonenschotels in stazak uitgedeeld in 600 studentenhuizen.

[einde persbericht]

Lees ook:

11-07-2024 Consument ziet peulvrucht nog over het hoofd als geschikte vleesvervanger

18-07-2023 HAK opent eerste Proefboerderij als katalysator voor duurzame, lokale teelt

29-02-2024 HAK pakt door op biologische ambitie

Noot voor de redactie

Bij gebruik van beeldmateriaal graag altijd de naam HAK als bronvermelding toevoegen. (Los) beeldmateriaal is in hoge resolutie te downloaden in de persruimte op de website van HAK www.hak.nl/pers/beeldbank/misc

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Franny Pouderoyen | 06 42317837 | f.pouderoyen@reputatiegroep.nl

Over HAK

HAK is in 1952 opgericht door de familie Hak in Giessen. Wij verwerken en verkopen groenten en peulvruchten waarvan kwaliteit, transparantie en nabijheid altijd de basis vormen. Sinds 2023 is HAK een B Corp: een gecertificeerd bedrijf dat zich inzet voor een betere wereld, met oog voor mens, milieu en maatschappij.

HAK gelooft dat de wereld een betere plek is waar je langer en gezonder kan leven als iedereen meer groenten en peulvruchten eet. Onze missie is dan ook om zoveel mogelijk mensen altijd en overal te helpen meer groenten en peulvruchten te eten door het gemakkelijker en lekkerder te maken volgens de uitgangspunten van de Groene Keuken van HAK.

Over Turff

Turff is in 2020 opgericht door drie studenten van de TU Delft om kosten gemakkelijker te kunnen verdelen binnen een studentenhuishouding. Het platform is de jaren erna uitgegroeid tot een begrip binnen studerend Nederland en wordt dagelijks gebruikt door bijna 30.000 studenten.

De speciaal ontwikkelde tablet van Turff biedt real-time inzicht in de voorraden en uitgaven en vervangt daarmee de papieren turflijstjes. De tablet en het systeem zijn gratis voor studentenhuizen, omdat er advertenties worden getoond als screensaver. Daarmee is Turff het allereerste digital-in-home advertentieplatform.

Over het onderzoek

Het onderzoek heeft plaatsgevonden in 2024 onder een representatieve steekproef* van uitwonende studenten tussen de 16 en 28 jaar. In totaal zijn 262 studenten ondervraagd, in samenwerking met DirectResearch.

*De steekproef is representatief voor geslacht en regio en geven een goede afspiegeling weer van de bredere populatie van uitwonende studenten.

[1] Consumentenbond, 2024.