Hakinpak NL sfeerfoto buiten 2025 v2

Mijlpaal: HAK verkoopt ruim 2 miljoen pakjes peulvruchten en mais

HAK-in-PAK geeft boost aan peulvruchtencategorie

Giessen – 23-1-2025 – De kartonnen pakjes van HAK-in-PAK, die afgelopen jaar werden geïntroduceerd in de Nederlandse supermarkten, zijn inmiddels ruim twee miljoen keer over de toonbank gegaan.[1] HAK heeft de betaalbare en kleurrijke pakjes geïntroduceerd om de eiwittransitie een boost te geven door het eten van peulvruchten nog toegankelijker en gemakkelijker te maken. Met succes: binnen driekwart jaar kochten zo’n 700.000 huishoudens in Nederland weleens een pakje.[2] Een aanzienlijk deel daarvan probeerden zelfs voor het eerst moderne peulvruchten uit, zoals kikkererwten en linzen.

Uit een analyse van verkoopdata van diverse retailers blijkt namelijk dat HAK-in-PAK bijdraagt aan de groei van moderne peulvruchten zoals kikkererwten en linzen. Een derde van de verkopen werd gedaan door consumenten die met HAK-in-PAK voor het eerst deze moderne peulvruchten aanschafte. Daarnaast zorgt de productlijn er ook voor dat liefhebbers van moderne peulvruchten deze nu vaker kopen.

De mijlpaal is in lijn met de missie van HAK om het iedereen makkelijk te maken meer groenten en peulvruchten te eten. En dat is hard nodig: hoewel het Voedingscentrum adviseert om peulvruchten wekelijks te eten,[3] staan ze volgens het RIVM gemiddeld slechts twee keer per maand op het menu bij Nederlanders en ligt de consumptie daarmee op zo’n 50% van de aanbevolen hoeveelheid.[4]

Kleurrijke eyecatcher in het schap

Volgens Karin Pepping, Innovatie Manager bij HAK, sluit de productlijn goed aan op de behoefte van jongere generaties en kleinere huishoudens: “Met de handzame pakjes kun je gemakkelijk peulvruchten toevoegen aan hedendaagse gerechten, denk hierbij aan een curry met kikkererwten of een salade met linzen. Naast innovatie blijft het minstens zo belangrijk om consumenten blijvend te inspireren door te laten zien hoe je lekker en gemakkelijk peulvruchten kunt toevoegen aan je dagelijkse maaltijd. Het is tenslotte een betaalbare en gezonde optie, ook als je een dagje geen vlees wil eten; peulvruchten zijn immers een bron van plantaardige eiwitten.”

Het design is geïnspireerd op voorbeelden uit Scandinavië, waar dit soort kleurrijke verpakkingen al jaren in de schappen ligt. Volgens Pepping levert de verpakking een belangrijke bijdrage aan het succes van HAK-in-PAK: “Uit eigen onderzoek is destijds gebleken dat consumenten enthousiast zijn over de verpakking, omdat deze aantrekkelijk, handig en betaalbaar is met een lagere CO2-uitstoot. De mijlpaal van twee miljoen verkopen in minder dan een jaar tijd bewijst dit; het kleurrijke ontwerp is een eyecatcher in het schap. Het geeft peulvruchten de aantrekkelijke, moderne uitstraling die ze verdienen, gezien de cruciale rol die peulvruchten spelen in de transitie naar meer plantaardige en duurzame voeding.”

Productinnovatie om categorie te boosten

HAK pakt door met haar missie om het mensen zo makkelijk mogelijk te maken om meer groenten en peulvruchten te eten, op elk moment van de dag. De HAK-in-PAK-mijlpaal van 2 miljoen verkopen is een mooie start; dit jaar zet HAK volop in op het uitbreiden van het succes van de pakjes. Onlangs lanceerde de fabrikant 3 nieuwe varianten: zwarte bonen, cannellini bonen en chili bonen. In maart breidt het assortiment opnieuw uit met een maismix met doperwten en paprika. Naast innovatie zet HAK ook in op de verkoop met een cross-mediale campagne via tv, YouTube en social kanalen en is er doorlopend aandacht op de winkelvloer.

Ook lanceerde de fabrikant onlangs nog een serie ‘Protein Bowls’ in stazak: voedzame eenpersoonsmaaltijden met maar liefst 35 gram plantaardige eiwitten. De bowls zijn verkrijgbaar in vier varianten, waaronder jackfruit rendang met orzo en Mexicaans gekruide chili met quinoa. Met deze nieuwe productlijn wil HAK consumenten helpen om op gemakkelijke en smaakvolle wijze meer eiwitten uit plantaardige producten te halen.

[einde bericht]

Lees ook:

Noot voor de redactie

Bij gebruik van beeldmateriaal graag altijd de naam HAK als bronvermelding toevoegen. (Los) beeldmateriaal is in hoge resolutie te downloaden in de persruimte op de website van HAK www.hak.nl/pers/beeldbank/misc

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Franny Pouderoyen / 0642317837 / f.pouderoyen@reputatiegroep.nl

Over HAK

HAK is in 1952 opgericht door de familie Hak in Giessen. Wij verwerken en verkopen groenten en peulvruchten waarvan kwaliteit, transparantie en nabijheid altijd de basis vormen. Sinds 2023 is HAK een B Corp: een gecertificeerd bedrijf dat zich inzet voor een betere wereld, met oog voor mens, milieu en maatschappij.

HAK gelooft dat de wereld een betere plek is waar je langer en gezonder kan leven als iedereen meer groenten en peulvruchten eet. Onze missie is dan ook om zoveel mogelijk mensen altijd en overal te helpen meer groenten en peulvruchten te eten door het gemakkelijker en lekkerder te maken volgens de uitgangspunten van de Groene Keuken van HAK.

Over HAK-in-PAK

HAK-in-PAK ligt sinds begin 2024 in Nederlandse schappen en is inmiddels breed verkrijgbaar bij bijna alle Nederlandse supermarkten. Het assortiment bestaat uit kidneybonen, linzen, kikkererwten, bruine bonen, cannellini bonen, zwarte bonen, chili bonen, een bonenmix en daarnaast een variant met mais. In maart wordt het assortiment uitgebreid met een maismix.

De kartonnen verpakking bestaat voor meer dan 90% uit plantaardige materialen. Hierdoor is de CO2-voetafdruk van deze verpakking twee derde kleiner dan glas of blik. Bovendien kost de verpakking minder energie om te producten en is deze compacter en lichter in transport dan glas en blik, wat HAK-in-PAK een duurzamere keuze maakt.

Op dit moment worden de peulvruchten en mais van HAK-in-PAK nog buiten Nederland geteeld en verpakt in samenwerking met Europese partners, omdat HAK de verpakkingslijn nog niet zelf kan produceren. HAK onderzoekt de mogelijkheden om de producten in de toekomst zo dichtbij mogelijk en duurzaam gecertificeerd te telen en te produceren, in lijn met haar strategie.

[1] Circana supermarkten incl. online, 2024

[2] YouGov, cijfers Q3, 2024

[3] RIVM, 2023

[4] Voedingscentrum, 2024