Nieuwe aandeelhouder KDV geeft HAK volop de ruimte om haar plantaardige strategie in Europa uit te bouwen.

Groentefabrikant wordt startpunt in Europa van nieuwe divisie in plantaardige voeding

Giessen, 2 juli 2021 | Investeringsmaatschappij NPM Capital heeft de intentie haar belang in groentefabrikant HAK te verkopen aan KDV Group. Daartoe hebben beide partijen een voorlopige koopovereenkomst getekend. Met KDV als nieuwe strategische aandeelhouder gaat HAK de komende jaren volop aan de slag om haar plantaardige strategie in Europa versneld uit te bouwen. Voor KDV is HAK het startpunt van haar verdere internationalisatie en diversificatie richting plantaardige voeding.

KDV Group is een internationale foodproducent en actief in de hele voedselketen, van teelt, grondstoffenverwerking en productie tot en met verkoop en distributie van honderden merken verkrijgbaar bij meer dan 250.000 verkooppunten in voornamelijk Oost-Europa, Rusland en China. Het concern beschikt over eigen landbouwareaal, fabrieken en een zeer fijnmazig distributienetwerk. De afgelopen 25 jaar is KDV groot geworden in voedingsproducten waaronder met name chocolade, biscuits en snacks. Op dit moment heeft het vestigingen in 13 landen en verkoopt het producten in 35 landen. Bij KDV werken ruim 20.000 mensen.

De groentefabrikant uit Giessen krijgt straks met KDV een nieuwe strategische aandeelhouder aan boord en de mogelijkheid om internationaal verder te groeien, om te beginnen in Duitsland waar HAK sinds eind 2017 een eigen organisatie heeft en daar jaar op jaar met dubbele cijfers groeit.

Voor KDV oprichter Denis Shtengelov die zijn bedrijf de afgelopen 25 jaar van de grond af opbouwde, is de overname van HAK zijn entree op de West-Europese markt en maakt ze onderdeel uit van de diversificatie en internationale expansie waar het bedrijf mee bezig is. “Naast onze bestaande activiteiten willen we een nieuwe divisie oprichten die zich richt op plantaardige voeding en aansluit op de wereldwijde trend naar een gezonder en duurzamer eetpatroon. HAK is niet alleen ons startpunt in Europa, maar heeft ook een sterke missiegedreven strategie die aansluit bij nieuwe maaltijden en eetmomenten van de consument van morgen. Ze bedient nu al een thuismarkt van 100 miljoen consumenten, vooral in Noordwest-Europa. Samen met het management wil ik daar graag de eerste groeiversnelling realiseren.”

Timo Hoogeboom, CEO van HAK, zegt in een toelichting: “Toen bekend werd dat NPM Capital op zoek ging naar een koper was het uitgangspunt dat de nieuwe aandeelhouder onze plantaardige missie, strategie én onze Groene Keuken principes zou ondersteunen. Uit de gesprekken die we met KDV hebben gehad wordt dat bevestigd en is duidelijk dat HAK autonoom blijft opereren. En dat we samen met KDV onze internationale marktpositie kunnen versterken en missie versnellen om mensen te helpen meer groenten en peulvruchten te eten.

Na de zomer starten we met het uitwerken van onze gezamenlijke groeiplannen. Een ding is zeker, we zullen onze koers met groter verzet gaan inzetten.”

Financiële details van de transactie hebben NPM Capital en KDV niet bekend gemaakt. De beoogde overname is nog onder voorbehoud van het doorlopen van het adviestraject met de gemeenschappelijke Ondernemingsraad van HAK.

Hak Professional Logo Rgb

HAK levert bonen nu ook exclusief aan professionele keukens en koks

Grote1,6kg -stazak biedt meer smaak en vraagt minder opslagruimte
Hak 0 Klassiekers

HAK klassiekers nu ook zonder toegevoegde suikers en zout

Verschillende generaties zijn ermee opgegroeid: de groenten en bonen van HAK in de bekende glazen pot. En vanaf nu zijn de echte klassiekers uit het HAK-assortiment verkrijgbaar zonder toegevoegde suikers, zout of zoetstoffen. Het gaat om vier nieuwe 0%-varianten: rode kool met appel, rode bieten, bruine bonen en witte bonen in tomatensaus.