HAK wil peulvruchten nóg betaalbaarder maken voor de consument
Giessen – 5 november 2024| HAK wil consumenten verleiden om vaker peulvruchten te eten, door ze nog betaalbaarder te maken. De groente- en peulvruchtenfabrikant verlaagt vanaf november de consumentenadviesprijs van het merendeel van haar peulvruchtenproducten met gemiddeld 15%. HAK wil hiermee een boost geven aan de Nederlandse consumptie en dat is volgens de fabrikant hard nodig, want peulvruchten zijn goed voor mens, milieu én de biodiversiteit, maar worden nog steeds niet genoeg gegeten.
HAK verlaagt de consumentenadviesprijzen van alle peulvruchten in stazak en een groot deel van haar peulvruchten in glazen pot, waaronder kikkererwten en kidneybonen. Het gaat om een daling van de consumentenadviesprijs,[1] de supermarkt bepaalt uiteindelijk zelf de prijs op het schap. De prijsverlaging is geen gevolg van lagere kosten; HAK neemt zelf genoegen met minder marge. Er verandert dus ook niets aan de kwaliteit en inhoud (grammage) van de producten of het verdienmodel voor telers. De producten van HAK-in-PAK behouden wel dezelfde adviesprijs, deze kleurrijke, kartonnen pakjes waren al scherper geprijsd.
De stap past bij de missie van HAK om het iedereen makkelijk te maken meer groenten en peulvruchten te eten. Hoewel het Voedingscentrum adviseert om ze wekelijks te eten, staan peulvruchten volgens het RIVM gemiddeld slechts twee keer per maand op het menu bij Nederlanders en ligt de consumptie daarmee op zo’n 50% van de aanbevolen hoeveelheid.[2]
Peulvruchten als gezonde eiwitbron
Peulvruchten zijn een bron van plantaardige eiwitten; ook bevatten ze veel vezels, nauwelijks verzadigd vet en verlagen ze het LDL-cholesterol, wat helpt om de bloedvaten gezond te houden. Daarnaast hebben peulvruchten een lage klimaatbelasting. Daarom zijn ze ook onderdeel van de Schijf van Vijf[3] en van het EAT-Lancet-menu, dat is samengesteld op basis van internationaal wetenschappelijk onderzoek dat uitgaat van voldoende gezond voedsel voor iedereen, zonder dat het de aarde uitput. Via rekenmodellen kwamen de wetenschappers tot een gezond en duurzaam menu voor 2050, waarbij peulvruchten als plantaardige eiwitbron onmisbaar zijn.[4]
Ook adviseerde de Gezondheidsraad om 60% van de eiwitinname te halen uit plantaardige voeding en 40% uit dierlijke voeding, zoals vlees, vis, eieren en zuivel. Op dit moment is dat nog andersom en halen we 57% van onze eiwitten uit dierlijke producten.[5]
De eiwitrijke peulvruchten zijn binnen deze transitie een geschikte en betaalbare vleesvervanger, al zijn veel Nederlandse consumenten (67%) daar nog niet van op de hoogte, zo bleek uit het Nationale Bonenonderzoek van HAK.[6] Volgens HAK is het van belang om dit beter onder de aandacht te brengen. Daarom ontwikkelde de groente- en peulvruchtenfabrikant eerder dit jaar de ‘Boonus-calculator’, die laat zien dat consumenten honderden euro’s en een serieuze hoeveel CO2-uitstoot kunnen besparen door vlees af en toe te vervangen voor bonen. Ze hebben namelijk een veel lagere uitstoot dan vlees; ook hebben ze weinig water en kunstmest nodig. Bovendien leveren ze een positieve bijdrage aan de biodiversiteit, doordat ze met hun vlinderbloemige gewassen stikstof opslaan in de bodem.
De peulvrucht op de kaart zetten
Met de verlaging van de consumentenadviesprijs mikt de fabrikant op een boost voor de hele categorie. Wanneer peulvruchten vaker op het menu staan bij de Nederlandse consument en de vraag ernaar toeneemt, wordt het in de toekomst ook aantrekkelijker om deze meer van eigen bodem te telen. Om Nederlanders te helpen meer peulvruchten te eten en ook de lokale teelt te stimuleren, is er in 2020 een Nationale Eiwitstrategie opgetuigd. In de huidige plannen van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) in het regeerprogramma komt de Nationale Eiwitstrategie echter niet ter sprake.
Nicole Freid, algemeen directeur van HAK: “Als we de peulvrucht écht op de kaart willen zetten, is er nog veel werk aan de winkel. We willen als marktleider onze verantwoordelijkheid pakken door de peulvrucht nog betaalbaarder te maken voor een breed publiek om de consumptie verder te stimuleren. Meer mensen moeten ontdekken dat peulvruchten een lekkere en voedzame verrijker zijn in veel gerechten; ze zijn ideaal voor een dagje zonder vlees. Bovendien zijn ze gezond voor mens én planeet. Krachtbommetjes van moeder natuur dus! Zowel vanuit het bedrijfsleven als de overheid moeten we hard aan de bak om de eiwittransitie te versnellen, want daar profiteert uiteindelijk iedereen van mee: consument, teler én de natuur.”
[einde bericht]
Lees ook:
19-01-2024 HAK-in-PAK nu ook verkrijgbaar in Nederlandse supermarkten
11-07-2024 Consument ziet peulvrucht nog over het hoofd als geschikte vleesvervanger
18-07-2024 HAK opent eerste Proefboerderij als katalysator voor duurzame, lokale teelt
Noot voor de redactie
Bij gebruik van beeldmateriaal graag altijd de naam HAK als bronvermelding toevoegen. (Los) beeldmateriaal is in hoge resolutie te downloaden in de persruimte op de website van HAK www.hak.nl/pers/beeldbank/misc
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Sarah Valkering /0614180991 /s.valkering@reputatiegroep.nl
Over HAK
HAK is in 1952 opgericht door de familie Hak in Giessen. Wij verwerken en verkopen groenten en peulvruchten waarvan kwaliteit, transparantie en nabijheid altijd de basis vormen. Sinds 2023 is HAK een B Corp: een gecertificeerd bedrijf dat zich inzet voor een betere wereld, met oog voor mens, milieu en maatschappij.
HAK gelooft dat de wereld een betere plek is waar je langer en gezonder kan leven als iedereen meer groenten en peulvruchten eet. Onze missie is dan ook om zoveel mogelijk mensen altijd en overal te helpen meer groenten en peulvruchten te eten door het gemakkelijker en lekkerder te maken volgens de uitgangspunten van de Groene Keuken van HAK.
[1] De consumentenadviesprijsdaling kan per product variëren. De uiteindelijke verkoopprijs in het schap wordt bepaald door de supermarkt.
[3] Voedingscentrum (2024)
[4] EAT-Lancet Commission (2019)
[5] Gezondheidsraad (2023)
[6] Nationale Bonenonderzoek (2023)