HAK sluit zich aan bij Green Protein Alliance

Op de bres voor consumptie duurzame en plantaardige voeding

HAK heeft zich samen met enkele andere koplopers in de voedingsbranche als Founding Member gecommitteerd aan de Green Protein Alliance (GPA), een unieke alliantie tussen retail, horeca en voedingsproducenten ter stimulering van de consumptie van plantaardig eten. Als marktleider in zowel vers verwerkte groenten als peulvruchten wil HAK een sleutelrol spelen in deze groeiende gezondheidstrend onder consumenten.

De markt voor plantaardige eiwitten is sinds een paar jaar volop in ontwikkeling. Ook HAK ziet dat er duidelijk sprake is van een maatschappelijke trend, mede ondersteund door de inspanningen van de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum. Met haar actieve deelname aan de GPA wil HAK deze ontwikkeling helpen voeden. "Gedragsverandering doe je samen, ieder vanuit zijn eigen kracht. Met de GPA kunnen we een nog grotere katalysator vormen om de consumptie van plantaardige eiwitten verder te stimuleren," licht Nicole Freid, marketing directeur van HAK, toe.

De groentenfabrikant wil vanuit haar positie als A-merk consumenten vooral laten ervaren hoe makkelijk plantaardige voeding opgenomen kan worden in het weekmenu. Consumenten ervaren nog steeds barrières als het gaat om het eten van bijvoorbeeld bonen, aldus Freid. "Wij willen vanuit onze voorlopersrol die drempels verlagen. Onze succesvolle 'Bonen erbij' campagne met topkok Herman den Blijker heeft veel impact gehad op de promotie en daarmee de consumptie van peulvruchten in Nederland. Dat geldt ook voor de bonen in verpakking in vier varianten die wij vorig jaar introduceerden. Omdat deze verpakkingen minder vocht bevatten kunnen deze bonen direct toegevoegd worden aan gerechten. Plantaardig eten wordt op die manier makkelijk onderdeel van het weekmenu."

Uitbreiding van het Bonen in stazak assortiment
HAK realiseerde sinds de campagne 'Bonen erbij' en de introductie van de Bonen in Stazak een stijging van 17% in verkoopvolume, wat een stimulans betekende voor de totale bonenmarkt (+15%). Vanwege het succes breidt HAK haar assortiment deze zomer verder uit. Vanaf week 29 zijn er naast de vier bestaande varianten nog acht stazakken met bonen verkrijgbaar. De groentefabrikant brengt onder meer grote kidneybonen op de markt, en drie varianten bonenmixen: een met rode en bruine bonen, een met witte bonen en een doperwten- linzen-maismix. Volledig nieuw zijn de vier bonenschotels: een traditionele bonenschotel met zwarte bonen, een linzencurry, een kikkererwten- en een kidneybonen schotel.

Green Protein Alliance
De kick-off van de Green Protein Alliance (GPA) vond vandaag plaats in de New World Campus in Den Haag. Dit unieke samenwerkingsverband van koplopers in de voedingsbranche heeft de ambitie om de consumptie van 'groene', gezonde en duurzame proteïneproducten te verhogen. Dat is beter voor mens en milieu én, zo geloven de Founding Members, het levert nieuwe marktkansen op. Het initiatief krijgt steun van de overheid en experts in voeding, gezondheid en milieu.

HAK Kidneybonen Campagne 2

HAK stimuleert keuze voor lokaal geteelde peulvruchten

Nederlandse kidneyboon centraal in nieuwe campagne met Elise Schaap
Foto

HAK neemt groentespecialist Peter van Halder over en stapt nu ook in koelverse groenten

Giessen/Den Bosch, 1 juni 2017 - Groentefabrikant HAK neemt 100% van de aandelen van Peter van Halder Grootverbruik BV uit Den Bosch over. Daartoe hebben beide partijen vorige week een overeenkomst getekend. Peter van Halder, opgericht in 1985, verwerkt verse groenten (al dan niet panklaar bewerkt) en levert deze in grootverpakking (500gr – 5 kg) aan professionele keukens bij onder meer zorginstellingen en restaurantketens. De overname heeft inmiddels de instemming van de Ondernemingsraad van de holding van HAK, Neerlands Glorie Groenten en Fruit BV. Beide partijen maken geen financiële details van de transactie bekend.
Gemüse Bolognese Bohnenpfanne en Chili kidneybohnen

HAK pakt nu ook door met Nutri-Score in Duitsland

Giessen, 19 september 2019 – In navolging van België en Nederland, zet groente- en peulvruchtenfabrikant HAK vanaf heden HAK-producten voorzien van het Nutri-Score voedselkeuzelogo op het schap van Duitse supermarkten. In Duitsland is HAK overigens niet de eerste fabrikant die het logo op zijn producten zet. Eerder ging daar het Franse Danone de groenten- en peulvruchten fabrikant uit Giessen voor.