Vooroordelen over groenten in pot staat groenteconsumptie in de weg

Vooral jongeren hebben onterechte vooroordelen over voedsel door gebrekkige kennis

Veel consumenten en met name jongeren hebben door gebrekkige kennis over (de verwerking van) voedsel onterechte vooroordelen over groenteconserven. Zo zouden ze conserveringsmiddelen en onnodige toevoegingen bevatten, zoals te veel suiker en zout. En dat staat het feit dat we meer groenten zouden moeten eten behoorlijk in de weg, vindt HAK. Om die reden besloot de groentefabrikant voor het eerst in het 65-jarige bestaan van het bedrijf consumenten actief uit te nodigen om te komen ‘pottenkijken’. Zo krijgen zij live en online een kijkje op het land én in de fabriek zodat ze met eigen ogen kunnen zien hoe de groenten vers van het land de pot in gaan.

Uit onderzoek van onderzoeksbureau NoTies onder 500 consumenten blijkt dat meer dan 60% denkt dat groenten uit pot of blik conserveringsmiddelen bevatten, terwijl dit niet het geval is. Van de ondervraagde jongeren (16 tot 30 jaar) denkt zelfs driekwart dat er conserveringsmiddelen in de pot zitten. Meer dan de helft van de jongeren weet niet dat de groenten juist door wecken langer houdbaar gemaakt worden. Volgens deze traditionele methode worden groenten en fruit houdbaar gemaakt door verhitting en vacuüm, hier komen geen conserveringsmiddelen aan te pas. Oudere consumenten (55+) zijn beduidend beter op de hoogte, maar liefst 70% is wél bekend met verhitting als conserveringsmethode.

Veel interesse, weinig kennis
Steeds meer consumenten hebben interesse in de herkomst en samenstelling van hun voedsel. Uit het onderzoek blijkt dat vooral jongeren hier heel geïnteresseerd in zijn, 65% van deze groep geeft aan meer te willen weten over waar hun voeding vandaan komt en hoe het gemaakt wordt. Toch blijken zij minder kennis te hebben over (de verwerking van) voedsel dan hun oudere landgenoten. Bijna de helft van de ondervraagde jongeren denkt dan ook dat groenten uit pot minder gezond zijn dan verse groenten, tegenover 17% van de oudere generatie.

Opvallend, vindt Nicole Freid, marketing- en innovatiedirecteur bij HAK. “Omdat Nederlanders nog steeds veel te weinig groente eten – ongeveer de helft van de aanbevolen 250 gram per dag door het Voedingscentrum – wilden we iets doen om deze vooroordelen over groenteconserven weg te nemen. ‘Onze’ Herman den Blijker is daarom op pad gegaan om juist kritische consumenten, die prikkelende vragen hadden gesteld via onze social mediakanalen, wakker te schudden. We willen deze doelgroep die veel interesse heeft in gezond eten laten zien hoe het écht zit en dat groente eten gezond, makkelijk en lekker kan met groenten uit pot.”

Consumenten mogen ‘pottenkijken’
Herman nam twee kritische consumenten – die niet schromen hun (voor)oordelen over voedsel te uiten op sociale media – mee naar een doperwtenveld waar ze de teelt en oogst van dichtbij meemaakten en daarna de erwtjes volgden naar de HAK-fabriek waar ze binnen vijf uur de pot in gaan om geweckt te worden. De korte reis die de doperwten afleggen van het land naar de fabriek was voor één van de consumenten, Karen, een echte eye-opener: “Na de oogst hebben we in de fabriek in Giessen letterlijk gewacht op de lading verse erwtjes die dus écht direct van het land de pot ingaan. Een fascinerend proces!”

Een transparant kijkje in de keuken
Naast de twee kritische consumenten mochten ook 50 geïnteresseerde consumenten, bloggers en journalisten een kijkje in de keuken nemen bij HAK, om zelf te zien wat er wel en niet in de potjes terechtkomt. Daarnaast lanceert de groentefabrikant een online platform waar consumenten die nog niet bij HAK zijn geweest zelf kunnen pottenkijken: niet alleen vinden ze hier alle informatie over de teelt, ingrediënten en verwerking, ook is het mogelijk om een 360-graden-tour te maken door de fabriek zodat ze het verwerkings- en bereidingsproces met eigen ogen kunnen zien. Een nieuw en uniek initiatief waarbij de groentefabrikant volledig transparant is, net als de potten. Topkok Herman den Blijker hoopt dan ook dat Nederlandse consumenten massaal komen pottenkijken. “HAK is een oer-Hollands, eerlijk bedrijf. Ik werk al jaren graag met ze samen. Ze maken mooie, pure, verse en gezonde producten die ook nog eens van dichtbij komen. Het is tijd dat de rest van Nederland dat ook gaat inzien.”

Herman den Blijker

'HAK is een oer-Hollands, eerlijk bedrijf. Ik werk al jaren graag met ze samen. Ze maken mooie, pure, verse en gezonde producten die ook nog eens van dichtbij komen. Het is tijd dat de rest van Nederland dat ook gaat inzien.'
Herman den Blijker


Meer groenten eten
Freid: “We vinden het belangrijk dat consumenten zelf kunnen zien en ervaren hoe onze groenten worden verwerkt. Daarom gaan we ook door met Pottenkijken, het blijft niet bij deze ene keer: binnenkort kunnen mensen zich weer opgeven voor een dagje meekijken met HAK. We willen dat consumenten goed geïnformeerd beslissingen kunnen nemen over wat ze wel of niet eten. En de fabels over groenteconserven definitief de prullenbak in kunnen. Hopelijk levert dat een positieve bijdrage aan de groenteconsumptie in ons land.”

Harry Geling

HAK: duurzamere lokale teelt mét compensatie voor teler is wel mogelijk

Na rode kool ook meerprijs voor teler van On the way to PlanetProof spinazie
San 1118

Nicole Freid nieuwe directeur Marketing & Innovatie

missie: meer versverwerkte groente op eettafel van Nederlandse gezinnen
Eindgerecht 1

HAK is klaar voor vers

Met nieuwe versfabriek en strategie klaar om positie in koelverse groenten in foodservice en retail te laten groeien