20200330 HAK Social FB Shared Link 1200x630

Groentefabrikant HAK roept Nederland op: vul de pot van de Voedselbanken!

Giessen, 31 maart 2020 | HAK is als vaste partner van de voedselbanken een hulpactie gestart om consumenten te vragen een financiële bijdrage te doneren aan de voedselbanken. Hiermee omarmt de groentefabrikant uit Giessen de donatiecampagne van de voedselbanken (#staysafeengeef) die sinds vorige week loopt. HAK vraagt consumenten op social media, om via een Tikkie, de pot van de voedselbank te vullen. Het bijeengebrachte geld kan straks worden gebruikt voor het (bij)kopen van eten en worden aangewend voor extra kosten die samenhangen met onder meer de opgelegde extra hygiënemaatregelen en bezorgingen.

De oproep aan consumenten moet een extra bijdrage opleveren waarmee de voedselbanken de komende tijd duizenden gezinnen kunnen helpen. HAK zal de eerste €50.000 die via deze actie wordt opgehaald verdubbelen. Dit bedrag komt bovenop de potten met groenten en peulvruchten die zij gewoonlijk als vaste partner door het jaar heen doneert. Als ambassadeur van de voedselbanken ondersteunt ook chef-kok Herman den Blijker de actie.

De voedselbanken delen wekelijks aan 35.000 gezinnen (t.b.v. ca. 90.000 mensen, red.) voedselpakketten uit. De verwachting is dat de komende tijd meer mensen dan anders bij de voedselbanken zullen aankloppen voor hulp. En juist op dit moment hebben ze het zwaar.

Er is sprake van een forse hapering in de aanlevering van voedsel als gevolg van het hamstergedrag van consumenten en de uitdaging van fabrikanten, distributiecentra en supermarkten om producten op tijd en in voldoende hoeveelheid in de winkelschappen te krijgen. Daar bovenop zijn er voor de voedselbanken allerlei logistieke uitdagingen om de voedselpakketten te kunnen samenstellen en uit te delen, onder meer door de diverse hygiënemaatregelen die van kracht zijn en de tijdelijke sluiting van een aantal voedselbanken omdat een deel van de daar werkzame vrijwilligers in de risicogroep ‘ouderen’ valt.

“De voedselzekerheid voor een kwetsbare groep mensen is in het geding. En ook wij vinden het belangrijk dat iedereen in de samenleving een gezonde maaltijd met groenten op tafel moet kunnen zetten. Daarom ondersteunen we de voedselbanken in deze lastige tijden extra”, aldus HAK CEO Timo Hoogeboom. “We zien dat andere voedselfabrikanten in deze moeilijke tijden schouder aan schouder van de voedselbanken blijven staan en ook donatieacties opzetten. Hopelijk volgen er meer.”

Pien de Ruig, woordvoerder Voedselbanken Nederland zegt in een reactie: “Alle nieuwe initiatieven zijn hartverwarmend en we zijn ontzettend dankbaar. Maar we zijn er nog lang niet. De voedselbanken in Nederland zien het aantal aanvragen om voedselhulp nu al toenemen als gevolg van deze crisis. Daarom zijn alle financiële bijdragen, groot en klein, zeer welkom.”

Doneer hier en vul de pot van de voedselbanken.

Fotobijschrift: Groentefabrikant HAK roept als vaste partner van voedselbanken Nederland op om snel de pot van de voedselbanken te vullen met geld. De actie van HAK ondersteunt de campagne #staysafeengeef van de voedselbanken en die hiermee op korte termijn 10 miljoen euro wil ophalen. Dat geld is nu extra hard nodig om 90.000 mensen die afhankelijk zijn van de voedselbanken te voorzien van een gezonde maaltijd.

HAK Fresh

Peter van Halder Grootverbruik verder onder nieuwe naam: HAK Fresh

HAK concern zet volgende stap in missie en groentestrategie
Herman Achter Kookeiland

Export groentefabrikant HAK groeit hard in België en Duitsland

Positie in Noordwest Europa steeds sterker. 'Ook in België en in Noordwest Duitsland zijn we inmiddels geliefd als kwaliteits- groentemerk, we hebben daar een sterk marktaandeel.' Timo Hoogeboom, ceo HAK