Overname Duitse distributeur

HAK wil met overname van distributeur foodeko marktpositie in Duitsland versterken

Groentefabrikant HAK wil zijn positie op de Duitse markt versterken en zijn afzet fors laten groeien. Daartoe heeft Neerlands Glorie Groente en Fruit B.V., de holding waar HAK deel van uitmaakt, een meerderheidsbelang van 51% genomen in de Duitse distributeur foodeko uit Viersen. Partijen maken geen financiële details van de transactie bekend. De Duitse autoriteit Bundeskartellamt heeft geen bezwaar gemaakt tegen de transactie.

Beide bedrijven kennen elkaar goed. HAK verkoopt al sinds 2013 haar producten op de Duitse markt via foodeko dat ook de exclusieve distributie verzorgt in retail van o.a. De Ruijter, Morato en Heinz Sandwich spread. Op dit moment is HAK in Duitsland nog vooral succesvol met HAK appelmoes en rode kool met appelstukjes, en dan met name in het Noordwesten van Duitsland. Het bedrijf foodeko realiseerde in 2016 een omzet van €19 miljoen.

Alle personeelsleden en ook de niet HAK-gerelateerde activiteiten van foodeko gaan over naar de nieuwe joint-venture die verder gaat onder de naam HAK-foodeko GmbH. De overige aandelen blijven in handen van general manager Jens Wohlrab, tevens een van de oprichters van het bedrijf. Beide aandeelhouders hebben ambitieuze plannen en willen de activiteiten uitbouwen en de omzet in de komende vijf jaar verdubbelen.

Eerder dit jaar nam HAK al de Nederlandse groentespecialist Peter van Halder uit Den Bosch over. Dit bedrijf verwerkt verse groenten (al dan niet panklaar bewerkt) en levert deze in grootverpakking (500 gr – 5 kg) aan professionele keukens bij onder meer zorginstellingen en restaurantketens. De overname stelt HAK in de gelegenheid om een nog grotere sleutelrol te spelen in de sterke trend naar plantaardig eten en met nieuwe koelverse productconcepten op basis van groenten en bonen invulling te geven aan haar missie om consumenten te helpen lekkerder en gemakkelijker groenten en peulvruchten te eten.

500 Hermandenblijker Pottenkijkers Hak 2

Vooroordelen over groenten in pot staat groenteconsumptie in de weg

Vooral jongere heeft onterechte vooroordelen over voedsel door gebrekkige kennis
Hak Groenteschotel Assortiment

HAK serveert voortaan ook groenteschotels in stazak

Met nieuwe introducties ligt HAK op stoom om Nederland meer groenten te laten eten
Hak Logo 2016 Digitaal Web Schaduw Rgb

HAK uitgeroepen tot Merk van het Jaar 2013

HAK is door de Nederlandse supermarktklant uitgeroepen tot Merk van het Jaar 2013. De prestigieuze publieksprijs is een initiatief van de levensmiddelenbranchevereniging FNLI in samenwerking met onderzoeksbureau GfK. Op basis van een grootschalig onderzoek onder 13.000 consumenten worden merken beoordeeld op kwaliteit, innovatiekracht en expressiviteit. Nederlanders waarderen HAK vooral om haar constante kwaliteit, de sterke Hollandse herkomst en het innovatieve vermogen.