Nieuwe fabriek met productielijn voor stazakken is voor HAK strategisch keerpunt

Groentefabrikant HAK neemt vandaag in Giessen een nieuwe fabriek met een volautomatische hoogwaardige stazakkenlijn in gebruik voor stazakken variërend van 100 ml (ca.100 gram) tot 2 liter (ca. 2 kg). Ofwel porties voor 1 persoon tot grootverbruik voor professionele keukens. De nieuwe stazakkenlijn is o.a. geschikt voor het afvullen van een breed pallet aan producten zoals (enkelvoudige) bonen, bonenmixen, bonenschotels, (pasta)sauzen, soepen, samengestelde groenteschotels, groentemixen, enkelvoudige groenten en zogenaamde saladeverrijkers.

HAK heeft de stazakkenlijn al in gebruik sinds begin september en draaide de afgelopen 10 weken proefproducties. Het bedrijf startte eind 2015 met de verkoop van bonen in stazak die in korte tijd immens populair zijn geworden onder een voornamelijk jongere doelgroep (20-35) en moderne eters. Sindsdien verkocht HAK, die tot voor kort de stazakken met bonen liet afvullen bij een externe leverancier, al meer dan 12 miljoen zakken, goed voor zo’n €15 miljoen omzet. De HAK stazakken zijn inmiddels ook in België en Duitsland, ondersteund door mediacampagnes, succesvol geïntroduceerd.

HAK ceo Timo Hoogeboom spreekt van een in de markt unieke fabriek, die technologisch geavanceerd is en oneindig veel mogelijkheden biedt om een brede variëteit en hoge kwaliteit producten in stazakken af te vullen. Niet alleen voor het HAK-merk, maar straks ook voor producten van een select gezelschap klanten in retail en foodservice, op specificatie en onder hun naam.

“We zijn de eerste in de markt met deze technologie en kunnen opschalen naar serieuze volumes en talloze product-markt combinaties. Dat geeft ons naast first mover in de markt eveneens de mogelijkheid om cost leader te worden. En dat maakt ons interessant om samen te werken bij de co-creatie van producten met strategische klanten, zowel binnen onze huidige segmenten als ook daarbuiten. Binnen HAK kunnen we dit feilloos combineren met onze kennis van concept- en culinaire productontwikkeling.”

De officiële ingebruikname is voor HAK een belangrijk keerpunt op de strategische koers die het bedrijf sinds 2012 heeft ingezet. “De nieuwe fabriek is een afronding van de eerste fase van onze strategische transformatie sindsdien. Het is een belangrijk moment op weg naar onze missie mensen te helpen gemakkelijker en lekkerder, altijd en overal, meer groenten en peulvruchten te eten. Daarom differentiëren we naar nieuwe en andere verpakkingsvormen zoals stazakken en productcategorieën zoals koelvers”, zo stelt Hoogeboom.

Transitie 1e fase (2013-2017)

66 jaar na de oprichting in 1952, staat HAK vandaag de dag voor meer dan alleen groenten en peulvruchten in glas, ofwel de bekende glazen pot. Na een sterke rationalisatie van het productassortiment in 2012 waarbij het bedrijf terugging naar de basis en afscheid nam van niet-kernproducten, zette HAK vanaf 2015 naast de glazen pot (red. 36 maanden houdbaar; weck procedé), vol in op peulvruchten in stazak (red. 12-18 maanden houdbaar) en stapte ze in 2017 in koelverse groenten (red. 5 dagen vers) via de overname van Peter van Halder Grootverbruik uit Den Bosch. Daar bovenop investeerde HAK de afgelopen jaren in het uitbouwen van de exportactiviteiten die zich hoofdzakelijk richten op de Benelux en Duitsland. De markt van Noordwest-Europa herbergt 110 miljoen consumenten met een vergelijkbaar groenteneetpatroon als in Nederland en is om die reden interessant en veelbelovend. In 2017 nam HAK in dat kader de Duitse distributeur Foodeko over waarmee de groentefabrikant definitief voet aan de grond kreeg bij de Oosterburen en zich in Duitsland nu stap voor stap verzekerd weet van landelijke distributie in een aantal goedlopende producten (appelmoes en peulvruchten). Tezamen met de nieuwe stazakkenlijn investeerde HAK de afgelopen twee jaar meer dan €10 miljoen om de onderneming strategisch in stelling te brengen. HAK maakt nu meer dan 95% van zijn producten (groenten in glas, stazakken en koelverse groenten) zelf waardoor het bedrijf de volledige regie heeft over de kwaliteitsbeheersing, research & development en productontwikkeling. Hoogeboom: “Met de drie onderliggende en sterk van elkaar verschillende technologieën, kan HAK nu producten maken waarmee het de consumenten groenten en peulvruchten kan bieden op ieder moment van de dag, op elke plek en voor ieder type consument.

Van buitenshuis naar in-huis productie

De afgelopen vier jaar, vanaf 2014, liet HAK de bonen en bonenschotels in stazak afvullen bij een externe leverancier. De nieuwe volautomatische lijn in eigen huis, geeft HAK nu kosten- en efficiencyvoordelen, een optimale borging van kwaliteit en controle op voedselveiligheid en meer dan ooit flexibiliteit in de verscheidenheid aan producten die afgevuld kan worden. Hoogeboom: “De komende jaren zullen we groenten en peulvruchten, in pot, stazak en koelvers onder het HAK-merk en in het geval van stazak en koelvers ook onder het label van derden gaan produceren. In foodservice zal dochter Peter van Halder onze HAK-producten in grootverbruik-verpakking leveren.

Veel innovatieprojecten op stapel

HAK breidde zijn innovatieafdeling, waarin vertegenwoordigers van HAK en Peter van Halder zitten, afgelopen jaar uit met als opdracht nieuwe productconcepten, nieuwe recepturen en nieuwe samenstellingen te ontwikkelen. Altijd met natuurlijke ingrediënten en zonder toegevoegd suiker en laag in zout.

“Zaten we voorheen in nauwe producttoepassingen, nu vragen we ons dagelijks af ‘hoe kunnen we mensen helpen meer groenten en peulvruchten te eten”, aldus Hoogeboom. “De nieuwe stazakkenlijn is een alleskunner en kan dus feitelijk alles afvullen. Alles wat we maar willen. Van boon, saus, paprika tot crouton, in elke denkbare combinatie. Zo zijn er ontelbare combinaties mogelijk. In Duitsland gaan we ons bijvoorbeeld nu richten op de bekende ‘Fertig Gerichte’ met peulvruchten en groenten in saus, die in combinatie met rijst, pasta of wrap een complete, lekkere en gezonde maaltijd vormen.”

Hak

HAK sluit zich aan bij Green Protein Alliance

Op de bres voor consumptie duurzame en plantaardige voeding
HAK Kidneybonen Campagne 2