Neerlands Glorie Groente & Fruit neemt Four Seasons Food over

Giessen – 9 november 2021 | Neerlands Glorie Groente & Fruit BV, moederbedrijf van groentefabrikant HAK uit Giessen en HAK Fresh uit Den Bosch, neemt per 1 december 2021 alle aandelen over van Four Seasons Food uit Nieuwkuijk (Brabant). Het bedrijf (40 medewerkers, omzet €10M/jaar) werd in 2008 opgericht en is gespecialiseerd in de ontwikkeling en productie van soepen, sauzen en maaltijdoplossingen in stazakverpakking, grotendeels op basis van groenten en peulvruchten. Het heeft een groeiende internationale marktpositie en levert producten aan merkfabrikanten en private label producten aan de retailmarkt in onder meer Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk/Ierland.

Voor Neerlands Glorie Groente & Fruit is het een logische overname die past in haar strategie om zowel autonoom als via overnames te groeien in het “anyplace, anytime, anywhere” aanbieden van groenten en peulvruchten. In 2017 nam Neerlands Glorie Groente & Fruit ook al een ander bedrijf over, nu opererend onder de naam HAK Fresh en gespecialiseerd in hoge toegevoegde waarde groenteoplossingen voor foodservice en retail. Four Seasons Food blijft zelfstandig en onder eigen naam opereren. Ook alle medewerkers gaan over in de nieuwe structuur. Tegelijkertijd zal zij op het gebied van productinnovatie en – ontwikkeling en internationale distributie nauw gaan samenwerken met HAK.

Volgens Timo Hoogeboom, CEO van Neerlands Glorie Groente & Fruit, sluit de overname naadloos aan op de missie en internationale commerciële koers die het bedrijf de komende jaren inzet: “Four Seasons Food geeft onze strategie een aanzienlijke impuls. Naast het feit dat zij een extra boost zal gaan geven aan de aanhoudende groei in het verpakkingstype stazak, is het bedrijf vooral gespecialiseerd in innovatieve klantspecifieke productoplossingen en een expert op het gebied van soepen en sauzen. Four Seasons Food is volledig complementair binnen ons portfolio. De onderneming geeft onze beide bedrijven extra kennis en innovatiekracht voor productoplossingen in stazak, nieuwe distributie en internationale klanten, bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk waar wij nog geen diepgewortelde klantrelaties hebben. Los van ons huidige productportfolio, kunnen we straks onze bestaande en nieuwe klanten nog beter bedienen met B2Ben private labeloplossingen. Van onze kant geven wij Four Seasons Food via HAK Foodeko nieuwe exportmogelijkheden in Duitsland.

Niels Martens, CEO van Four Seasons Food, spreekt van een unieke kans om niet alleen de zelfstandigheid van het bedrijf te waarborgen, maar ook te kunnen doorgroeien in Nederland en daarbuiten. “Deze overname is geweldig nieuws voor al onze medewerkers en klanten. De bedrijfsculturen sluiten goed op elkaar aan. Onze missies en drijfveren om hoogwaardige duurzame en gezonde op groenten en peulvruchten gebaseerde producten te maken, komen naadloos overeen. Er is sprake van een enorme complementariteit tussen onze beider bedrijven, op het gebied van productontwikkeling, productie, klantoplossingen en distributie. We hopen dan ook onze wederzijdse klanten de effecten daarvan snel te kunnen presenteren.”

De Groepsondernemingsraad heeft inmiddels een positief advies afgegeven over de overname. Neerlands Glorie Groente & Fruit neemt de komende periode om de overname formeel af te ronden en de transitie van activiteiten en samenwerking binnen de holding vorm te geven.

Beide partijen verstrekken geen financiële details van de transactie.

Hak 0 Klassiekers

HAK klassiekers nu ook zonder toegevoegde suikers en zout

Verschillende generaties zijn ermee opgegroeid: de groenten en bonen van HAK in de bekende glazen pot. En vanaf nu zijn de echte klassiekers uit het HAK-assortiment verkrijgbaar zonder toegevoegde suikers, zout of zoetstoffen. Het gaat om vier nieuwe 0%-varianten: rode kool met appel, rode bieten, bruine bonen en witte bonen in tomatensaus.
Eindgerecht 1

HAK is klaar voor vers

Met nieuwe versfabriek en strategie klaar om positie in koelverse groenten in foodservice en retail te laten groeien
Producten Duitsland

Overname Duitse distributeur

HAK wil met overname van distributeur foodeko marktpositie in Duitsland versterken