Hak Rode Bruine Bonen 270G Nl Ean 8720600613661

Kidneybonen van HAK voortaan ook van Nederlandse grond

HAK rondt test kidneybonenteelt na 3 succesvolle oogsten af

Groente- en peulvruchtenfabrikant HAK start deze week, in Zeeuws-Vlaanderen, voor het derde jaar op rij de oogst van kidneybonen. Wat drie jaar geleden begon als een test, is vanaf volgend jaar een permanent fenomeen: kidneybonen van Nederlandse bodem.

Samen met teler De Koeijer uit Aardenburg, sluit HAK deze derde oogst, als gevolg van het warme weer een maand eerder ingezet dan in 2017, een unieke test af. De test op Nederlandse bodem is een nauwe samenwerking door de keten heen, onder meer met teeltorganisatie CZAV. Een belangrijk deel van de wereldwijde teelt van kidneybonen vindt in Noord-Amerika plaats.

HAK is op dit moment bij nog meer testen met andere exotische bonensoorten betrokken, waaronder kikkererwten en zwarte bonen. Deze zijn in het algemeen maar moeizaam in het Nederlandse zeeklimaat te telen. Vanaf oktober 2018 zijn de eerste resultaten hiervan bekend.

“We zetten in op deze testen omdat Nederlandse consumenten steeds meer exotische peulvruchten eten. En wij willen die als fabrikant waar mogelijk dichtbij huis telen. Dat is alleen niet zo vanzelfsprekend omdat van oudsher de meeste exotische bonensoorten niet goed gedijen op onze grond en in ons weer”, licht Adri den Dekker, Directeur Inkoop en Landbouw, toe. “We streven ernaar om zoveel mogelijk duurzame gewassen en dus producten in de omgeving van Giessen te telen. Zo kunnen we ook de kwaliteit optimaal beheersen. Als ook deze andere proeven slagen, kunnen we in de toekomst nog meer exotische bonen van Nederlandse grond halen.”

De HAK kidneybonen van Nederlandse grond zijn straks verkrijgbaar in diverse varianten stazak en pot.

Noot voor de redactie

Bij gebruik van bovenstaande gegevens graag altijd de naam HAK als bronvermelding toevoegen. Beeldmateriaal is
in hoge resolutie op te vragen via onderstaande gegevens of te downloaden in de nieuwsruimte van HAK:
http://nieuws.hak.nl. meer informatie kunt u contact opnemen met:

HAK BV
Nicole Freid, tel. 0183 44 66 34, e-mail: nicole.freid@hak.nl

Creative Venue PR
Frank Witte, tel. 020 452 5225/0653736170, e-mail: f.witte@creativevenue.nl

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws van HAK? Abonneer u dan nu op onze newsfeed (via RSS).

Over HAK

Groentefabrikant HAK werd opgericht door de familie HAK in Giessen in het land van Heusden en Altena. Hier
verwerkt het voormalig familiebedrijf sinds de oprichting al 65 jaar verse groenten, peulvruchten en fruit van hoge
kwaliteit. Het motto van HAK is “Leven uit afhankelijkheid”. Hiermee onderstreept het bedrijf het principe van
wederkerigheid en respect voor mens en natuur bij alles wat het bedrijf doet.

HAK gelooft dat de wereld een betere plek is waar je langer en gezonder kan leven als iedereen veel groenten,
peulvruchten en fruit eet. HAK wil gezond eten en leven lekkerder en gemakkelijker maken met eerlijke
kwaliteitsgroenten, peulvruchten en fruit die HAK indien mogelijk dichtbij huis teelt en oogst en thuis in Giessen
verwerkt en op smaak brengt.

500 14 05 28Haklevert25Miljoenstepotgroentenaandevoedselbanken 1

HAK levert 2,5 miljoenste pot groenten aan de voedselbanken

Groenten als gezonde bijdrage aan warme maaltijd voor 35.000 gezinnen
500 Hermandenblijker Pottenkijkers Hak 2

Vooroordelen over groenten in pot staat groenteconsumptie in de weg

Vooral jongere heeft onterechte vooroordelen over voedsel door gebrekkige kennis
Hak Logo 2016 Digitaal Web Schaduw Rgb

HAK uitgeroepen tot Merk van het Jaar 2013

HAK is door de Nederlandse supermarktklant uitgeroepen tot Merk van het Jaar 2013. De prestigieuze publieksprijs is een initiatief van de levensmiddelenbranchevereniging FNLI in samenwerking met onderzoeksbureau GfK. Op basis van een grootschalig onderzoek onder 13.000 consumenten worden merken beoordeeld op kwaliteit, innovatiekracht en expressiviteit. Nederlanders waarderen HAK vooral om haar constante kwaliteit, de sterke Hollandse herkomst en het innovatieve vermogen.