HAK zet succesvolle suikerreductie in appelmoes door met vier nieuwe productvarianten in 2018

variant 0% toegevoegde suikers binnen 1 jaar bestseller

Het succes van HAK in de categorie appelmoes zonder toegevoegd suiker smaakt naar meer. De zogenaamde 0% variant, dat wil zeggen zonder toegevoegde suikers en zonder kunstmatige zoetstoffen, die de groentefabrikant uit Giessen 3 jaar geleden (sinds 2014) als eerste in Nederland in glas introduceerde is inmiddels de best verkochte appelmoes in die categorie. De zelfbewuste consument lijkt snel te kunnen wennen aan de smaak met fors minder of helemaal geen toegevoegde suikers meer, aldus HAK.

Reden genoeg voor het bedrijf om de productie van appelmoes zonder toegevoegde suikers in 2018 verder op te voeren. Want niet alleen in Nederland groeit appelmoes zonder toegevoegde suikers als kool, ook in Duitsland en België, waar HAK een grote speler is in appelmoes, trekt dit segment aan. HAK breidde afgelopen jaar de 0% lijn al uit met een pot in gezinsformaat (710ml) én een compote. In 2018 volgen nog vier nieuwe introducties: in januari een 0% variant in een klein formaat pot en later drie producten in een nieuwe lijn Grove Appelmoes met een “home made” karakter, eveneens zonder toegevoegde suikers.

Naast aanwezige natuurlijke suikers waren toegevoegde suikers tot voor kort altijd nodig om tegemoet te komen aan de smaak van de consument. Volgens Nicole Freid, directeur Marketing & Innovatie bij HAK, verandert de smaakperceptie van consument door de trend naar gezonder en minder suiker. “En dat gaat zo hard dat we nieuwe innovaties met minder en helemaal geen suiker als fabrikant versneld doorvoeren vanaf 2018. De afgelopen 3 jaar voerde HAK de categorie appelmoes zonder toegevoegde suikers aan, met op dit moment een marktaandeel van 77%. Het segment verdrievoudigde in die tijd naar € 2 miljoen en een aandeel van bijna 5% binnen totaal appelmoes en compote*.

In de afgelopen 65 jaar groeide HAK uit tot de koning van appelmoes, met een marktaandeel in 2017 van meer dan 45%*. En met een blend die al decennia lang dezelfde is, en door jong en oud wordt geprezen, zo stelt Freid. “Onze appelmoes is een unieke combinatie van specifieke appelrassen die grotendeels dichtbij huis geteeld worden. Die combinatie zorgt feitelijk voor de unieke smaak, kleur en structuur. Niet te zoet-niet te zuur. Niet te dik en niet te dun.” HAK borgt de constante kwaliteit door smaak, kleur en structuur continu te meten via een getraind testpanel in-huis en een panel van consumenten.

Nieuwe introducties in aantocht
In 2018 zet HAK door met nieuwe productvarianten in de categorie appelmoes 0% zonder toegevoegde suiker. Als eerste met een kleinverpakking (210ml) die antwoord geeft op het groeiende aantal kleine 1-persoons huishoudens (studenten, singles en ouderen). Als tweede komt HAK met een geheel nieuw concept Grove Appelmoes dat lijkt op zelfgemaakte appelmoes in de smaken appel, appel-kaneel en appel-peer. Alle met een lekkere grove ambachtelijke structuur die volgens een speciaal procedé bereid is. Verder zoals men van de traditionele HAK appelmoes is gewend, zijn alle producten bereid met een speciale mix van appelrassen die grotendeels van dichtbij komen.

De nieuwe HAK appelmoesproducten zijn vanaf begin 2018 verkrijgbaar in de supermarkten in Nederland. Naast het groeiende gamma in appelmoes zonder toegevoegd suiker, haalt HAK ook 50% van de toegevoegde suikers uit alle bestaande klassieke appelmoesproducten.

Nederlanders en appelmoes
Appelmoes in pot werd populair na de tweede wereldoorlog. Het was een van de eerste succesproducten van groentefabrikant HAK die in de jaren 50 zijn eerste appelmoes in de bekende glazen pot op de markt bracht onder het motto “Je ziet wat je koopt”. Anno 2017 eten miljoenen gezinnen in Nederland gemiddeld eens in de paar weken appelmoes. Bij voorkeur bij maaltijden met aardappelen en groenten zoals rode kool of doperwtjes. In totaal kopen we in Nederland ca. 50 miljoen potten appelmoes per jaar.

*Bron: IRI – ISSM appelmoes & compote glas – MATw44 2017

**Bron: IRI – ISSM appelmoes & compote glas 0% suiker – MATw44 2017

HAK Kidneybonen Campagne 2

HAK stimuleert keuze voor lokaal geteelde peulvruchten

Nederlandse kidneyboon centraal in nieuwe campagne met Elise Schaap
PlanetProof rode kool

HAK plant eerste PlanetProof rode kool

Rode kool markeert kickoff ‘On the way to PlanetProof’ certificering
Eindgerecht 1

HAK is klaar voor vers

Met nieuwe versfabriek en strategie klaar om positie in koelverse groenten in foodservice en retail te laten groeien