HAK in PAK NL

HAK zet in op versnellen eiwittransitie met nieuwe verpakking

HAK-in-PAK moet boost geven aan peulvruchtenconsumptie

Giessen – 21 november 2023 | HAK wil een impuls geven aan de peulvruchtenconsumptie met de introductie van ‘HAK-in-PAK’: een serie peulvruchten en mais in een handzame, kartonnen en betaalbare verpakking. HAK-in-PAK maakt het eten van peulvruchten nog eenvoudiger én toegankelijker, wat de transitie van dierlijke naar plantaardige eiwitten moet versnellen. De nieuwe kleurrijke productlijn is vanaf eind november te vinden bij het Belgische Delhaize en stroomt begin 2024 de Nederlandse en andere Belgische supermarkten in.

HAK introduceert de nieuwe verpakkingsvorm naast de bekende glazen pot en populaire stazak. HAK-in-PAK moet een kleurrijke boost geven aan het schap. Met deze innovatie wil HAK consumenten motiveren om vaker te kiezen voor plantaardige bronnen van eiwitten, om zo de eiwittransitie te versnellen. Daarom komt HAK met een breed assortiment losse peulvruchten in een modern en kleurrijk pakje: kidneybonen, linzen, kikkererwten, bruine bonen, witte bonen, een bonenmix en daarnaast een variant met mais.

Volgens Nicole Freid, CEO van HAK, sluit HAK-in-PAK naadloos aan bij de missie van HAK om mensen te helpen naast meer groenten ook meer peulvruchten te eten: “HAK-in-PAK is een hele mooie, betaalbare aanvulling op ons assortiment. Het helpt om makkelijk peulvruchten toe te voegen aan bijvoorbeeld je salade, wrap of curry. HAK-in-PAK past perfect bij gerechten uit de wereldkeuken of als je een dagje geen vlees wil eten. Peulvruchten sluiten goed aan bij de behoefte van de moderne eter. Ze zijn veelzijdig, betaalbaar en gezond.”

Op dit moment worden de peulvruchten en mais van HAK-in-PAK nog veelal buiten Nederland geteeld en verpakt. Freid: “Uit eigen onderzoek is gebleken dat consumenten enthousiast zijn en het een aantrekkelijke, handige en duurzame verpakking vinden. Daarom wilden we zo snel als mogelijk met deze introductie komen. Omdat wij deze verpakkingslijn nog niet zelf kunnen produceren, zijn we daarvoor in eerste instantie uitgeweken naar Europese landen. We zijn natuurlijk van plan om, in lijn met onze strategie, de producten zo dichtbij mogelijk en duurzaam gecertificeerd te telen en ze ook lokaal te produceren.”

Betaalbaar en lage voetafdruk
HAK vindt het belangrijk dat de peulvruchten voor een betaalbare adviesprijs in de schappen kunnen worden gezet. HAK-in-PAK is verkrijgbaar in formaten van 200 ml. en 400 ml. De producten zijn 100% natuurlijk en lang houdbaar (zonder conserveringsmiddelen). Bovendien kunnen consumenten kiezen voor een passende hoeveelheid, wat helpt om voedselverspilling tegen te gaan. Het innovatieve materiaal van de peulvruchtenverpakking, waarvoor HAK een samenwerking is aangegaan met verpakkingsspecialist SIG, heeft dankzij een hoog gehalte aan plantaardige materialen een zeer lage CO2-voetafdruk. Dit sluit aan op de ‘Groene Keuken’ van HAK, de duurzaamheidsstrategie waarin onder andere staat dat HAK in 2 jaar de CO2-uitstoot met minimaal 46% terug gaat brengen.

Kans voor de categorie
De kartonnen verpakking is in opkomst in de categorie. Inspiratie voor deze nieuwe verpakkingsvorm deed HAK op in Scandinavië, vertelt Freid. “Daar zie je dat dit type handzame en betaalbare verpakking het blik uit het schap verdrongen heeft. De speelse designs hebben het schap daar nog meer kleur en aantrekkingskracht gegeven. Ook in Nederland en België gaan we deze verpakking steeds vaker zien. We zien dit als een kans voor de categorie.”

HAK hoopt met de opvallende verpakking een impuls te geven aan de categorie. Dit is hard nodig want consumenten eten gemiddeld slechts een derde van de door het Voedingscentrum aanbevolen hoeveelheid peulvruchten.

Begin 2024 start HAK een grote nieuwe cross-mediale marketingcampagne om HAK-in-PAK te introduceren bij het grote publiek, wederom met actrice Elise Schaap. Bovendien wil HAK consumenten inspireren met recepten waarin peulvruchten de hoofdrol spelen.

Foto

HAK neemt groentespecialist Peter van Halder over en stapt nu ook in koelverse groenten

Giessen/Den Bosch, 1 juni 2017 - Groentefabrikant HAK neemt 100% van de aandelen van Peter van Halder Grootverbruik BV uit Den Bosch over. Daartoe hebben beide partijen vorige week een overeenkomst getekend. Peter van Halder, opgericht in 1985, verwerkt verse groenten (al dan niet panklaar bewerkt) en levert deze in grootverpakking (500gr – 5 kg) aan professionele keukens bij onder meer zorginstellingen en restaurantketens. De overname heeft inmiddels de instemming van de Ondernemingsraad van de holding van HAK, Neerlands Glorie Groenten en Fruit BV. Beide partijen maken geen financiële details van de transactie bekend.