HAK pakt nu ook door met Nutri-Score in Duitsland
Net als in Nederland, heeft de Duitse overheid overigens nog geen definitieve beslissing genomen over een nieuw voedselkeuzelogo. Het zijn vooral de buitenlandse bedrijven actief op de Duitse markt die daar, net als HAK in Nederland, niet op de overheid willen wachten. In Nederland moet een nieuw voedselkeuzelogo het oude ‘groene vinkje’ dat in 2017 is afgeschaft, gaan vervangen. Interessant detail is dat volgens het EU beginsel van wederzijdse erkenning lidstaten voedselproducten die in een andere lidstaat zijn geproduceerd en waar Nutri-Score wel is erkend, moeten toestaan.
Timo Hoogeboom, ceo van HAK zegt in een korte toelichting: “Los van duidelijkheid voor de consument, is dit nog een reden waarom harmonisatie binnen de EU nodig is. Wat ons betreft is voor de Duitse en Nederlandse overheid echt geen enkele reden meer om met hun keuze nog langer te wachten. Het wordt chaos in Europa als elke lidstaat meent het doorvlochten voorwerk van andere landen en onderzoekers in twijfel te trekken De maatschappelijke urgentie is hoog. Nederland en Duitsland moeten snel voor Nutri-Score kiezen omdat het zijn effect op het koopgedrag van consumenten, namelijk het kopen van gezondere producten en met name meer groenten, in andere EU-landen heeft bewezen.”
Sinds afgelopen zomer voert HAK in België het Nutri-Score logo en sinds begin september 2019 in Nederland.
Lees ook:
Persbericht 19/09/19 Hak fuhrt in Deutschland die Nutri-score Kennzeichnung ein
Persbericht 04/09/2019 Eerste HAK-groenten en -peulvruchten met Nutri-Score in schap NL-supermarkt
Persbericht 23/05/2019 Hak gaat als eerste in Nederland Nutri-score invoeren
VMT – 05/04/19 Wederzijdse erkenning voedingsmiddelen beter vastgelegd in nieuwe Europese wet
Fotobijschrift:
In navolging van België en Nederland, zet groente- en peulvruchtenfabrikant HAK vanaf 19 september HAK-producten voorzien van het Nutri-Score voedselkeuzelogo op het schap van Duitse supermarkten. In Duitsland is HAK overigens niet de eerste fabrikant die het logo op zijn producten zet. Eerder gingen internationale bedrijven als het Franse Danone de groenten- en peulvruchten fabrikant uit Giessen voor.