HAK deelt haar liefde voor lokaal

Groentemerk lanceert nieuwe campagne en “Veldvinder”

GIESSEN, 11 april 2022. Vandaag de dag vinden we het normaal om het hele jaar door over voedsel uit alle hoeken van de wereld te beschikken. Groentefabrikant HAK breekt een lans voor lokaal door consumenten bewust te maken van de herkomst van hun groenten en ze te laten zien dat er op de Nederlandse akkers een grote variatie aan groente groeit. Daarnaast wil het groentemerk consumenten inspireren om lokale ingrediënten te gebruiken in hedendaagse internationale gerechten. Kiezen voor lokaal geteelde volle grond seizoensgroenten is vaak beter voor de planeet, de voedingswaarde[1] en de telers en daarom goed voor de consument, aldus de groentefabrikant. HAK appelleert in haar nieuwe campagne, die vandaag van start gaat, dan ook aan de liefde voor lokaal die al 70 jaar in haar DNA zit. Niet voor niets teelt HAK vandaag de dag 85% van haar groenten en peulvruchten binnen een straal van 125 kilometer van de fabriek in Giessen in Noord-Brabant.

Verbinding kwijt

Ananassen uit Costa Rica, sperziebonen uit Marokko en wortelen uit Spanje zijn niet meer weg te denken uit het schap. Gemiddeld ‘reist een maaltijd’ 2500 tot wel 4000 kilometer voor het op het bord van de consument ligt[2]. Tegelijkertijd zien we dat 6 op de 10 consumenten meer transparantie wil over waar zijn eten vandaan komt[3]. “Consumenten zijn zich niet meer bewust van de seizoenen omdat voedsel van over de hele wereld jaarrond beschikbaar is en door de verstedelijking zijn we de connectie met ons voedsel kwijtgeraakt”, aldus Nicole Freid, HAK directeur Marketing en Innovatie. “Gelukkig zien we dat het bewustzijn over de voordelen van lokaal geteelde en geproduceerde producten weer toeneemt². Wij zien het als onze missie om de consument te helpen in zijn bewustzijn en kennis over de herkomst van ons voedsel en die verbinding met ons eten te versterken. Wij zijn ervan overtuigd dat die verbinding zal leiden tot meer waardering en een voorkeur voor lokaal eten.” Een zienswijze die naadloos aansluit op het “Groene Normaal” waar HAK eerder voor pleitte en feitelijk staat voor het eten van meer lokaal, meer plantaardig en het compenseren van telers voor hun inspanningen als ze duurzaam telen.

Veldertjes uit Zeeland en een Veldvinder

Met de nieuwe campagne wil HAK de consument helpen met inspirerende oplossingen om vaker lokale ingrediënten te gebruiken in vaak hedendaagse (internationale) maaltijden en door op een laagdrempelige manier de bewustwording te vergroten over eten met de seizoenen als leidraad. Uiteraard op een typische HAK-manier: met een vleugje humor en een knipoog. Zo voegt Elise Schaap in de nieuwe tv-commercial in Zeeland “opgegroeide” Veldertjes toe aan haar curry. Ook lanceert het groentemerk een ‘Veldvinder’ op haar website, waarmee de consument kan bekijken waar de groenten van HAK worden geteeld: www.HAK.nl/hiergroeithak. Op deze website vinden consumenten ook de oogstkalender die in één blik overzichtelijk maakt wanneer welke groente wordt gezaaid, groeit en wordt geoogst. Hiermee wordt het makkelijker gemaakt te eten volgens de seizoenen. Daarnaast worden in de HAK velden in Nederland een groot aantal “Hier groeit HAK” borden geplaatst, om de herkenning voor de consument te vergroten en de Hollandse groenten nog dichterbij te brengen.

Herontdekken van Nederland

De nieuwe campagne sluit ook aan bij de toegenomen relevantie van ‘dichtbij’ die de afgelopen twee jaar inzette. Nederlanders zijn vaker thuis en in hun eigen regio. Daardoor zijn ze lokale initiatieven, regionaal nieuws en de Nederlandse Natuur weer meer gaan appreciëren. Nicole Freid: “We zijn ons eigen land meer gaan ontdekken. Hierop aansluitend helpen we de consument lokaler én eigentijds te koken met de nieuwe campagne, de Veldvinder en natuurlijk receptinspiratie met onze groenten en peulvruchten.”

Het hele jaar door lokale seizoensgroenten

HAK teelt minimaal 85% van al haar groenten en peulvruchten binnen een straal van 125 kilometer van de fabriek in Giessen. De groenten worden tijdens het seizoen door de HAK-telers van het land gehaald en kort na de oogst verwerkt en geweckt. Vervolgens worden ze opgeslagen in een grote voorraadkast; zo kan de consument het hele jaar door lokale seizoensgroenten eten. Ook experimenteert de groentefabrikant samen met telers met pilotprojecten voor bijvoorbeeld exotische peulvruchten die voorheen ver weg groeiden en wordt er geprobeerd deze nu in Zeeland en Zuid-Holland te telen. “Als we de liefde voor al het lekkere van dichtbij kunnen overbrengen, hebben we veel gewonnen” aldus Freid.

De nieuwe campagne is hier te bekijken.

[1] Universiteit van Nederland – is verse groente gezonder dan uit pot of diepvries s

[2] Food Miles, Agrotechnology & Food Science Group, Wageningen UR

[3] Innova Consumer Survey 2020

Lees ook:

13-09-2021 Nieuwe groene campagne van HAK met “groentje” Elise Schaap

27-08-2021 HAK schaalt lokale teelt kidneybonen uit Zeeuws-Vlaanderen verder op

18-06-2020 Groentefabrikant HAK pleit voor vergaande veranderingen in de voedselketen

Still 1

Still 6

Velderwtje Elise zonder payoff

Curry Veldertjes
Kikkererwtenoogst 11

Kikkererwten uit Nederland

Na succes kidneybonen zijn HAK en samenwerkende telers zeer tevreden met 2e experiment
20210921 FPSM6091 2

Maikel Jongenelis nieuwe CFO van HAK

Maikel Jongenelis (33, foto) heeft per 1 oktober 2021 CFO Lizet Friesen-Leibbrandt opgevolgd als CFO.