680 potjes bonen per minuut over de fabrieksband: de boon is populairder dan ooit

GIESSEN - We eten steeds meer groente. Vooral de boon stond het afgelopen jaar vaker op het menu, zeker nu de peulvrucht is opgenomen in de nieuwe Schijf van Vijf. En dat is goed te merken bij HAK. In de fabriek in Giessen rollen maar liefst 680 potjes bonen per minuut van de band.

In de fabriekshal van HAK in Giessen hoor je alleen het geluid van de constant draaiende lopende band en het getik van potjes die er af rollen. Nicole Freid van HAK: "Nederlanders eten echt veel meer bonen sinds vorig jaar. Dat betekent dat wij veel meer bonen verwerken en verkopen."

Exotisch
We eten niet meer alleen de vertrouwde sperzieboon of bruine boon. Er is vooral meer vraag naar exotische bonen. Nicole Freid: "Kidneybonen, linzen, zwarte bonen, kikkererwten. Daar zit echt een enorm sterke groei in."

Die groei is te verklaren doordat mensen steeds bewuster en gezonder eten. Jacqueline Buijs promoot het eten van bonen met de campagne Blije Boon. En met succes. "De boon is populairder dan ooit. De markt is met vijftien procent gegroeid."

Jaar van de Boon
2016 is het Jaar van de Boon. En sinds kort staat de peulvrucht ook vast op het menu van de Schijf van Vijf. "Gerechten met bonen staan op foodblogs en in magazines. En er is niet alleen aandacht voor het gezonde van de boon, maar ook voor hoe lekker die is."

En dat is goed nieuws voor de boeren en fabrikanten. Nicole Freid van Hak met een lach: "Dat betekent dat mensen hier de komende tijd heel druk zullen zijn met potjes bonen vullen."

Kidneybonen 27

Kidneybonen van HAK voortaan ook van Nederlandse grond

HAK rondt test kidneybonenteelt na 3 succesvolle oogsten af
Hak

HAK sluit zich aan bij Green Protein Alliance

Op de bres voor consumptie duurzame en plantaardige voeding
0 Appelmoes 37 0 720 En Appelmoelcompote0 V2

Nieuwe appelmoesgeneratie staat op

Innovaties in en omzetgroei van 0% segment zorgen voor serieuze verschuivingen in klassieke categorie