680 potjes bonen per minuut over de fabrieksband: de boon is populairder dan ooit

GIESSEN - We eten steeds meer groente. Vooral de boon stond het afgelopen jaar vaker op het menu, zeker nu de peulvrucht is opgenomen in de nieuwe Schijf van Vijf. En dat is goed te merken bij HAK. In de fabriek in Giessen rollen maar liefst 680 potjes bonen per minuut van de band.

In de fabriekshal van HAK in Giessen hoor je alleen het geluid van de constant draaiende lopende band en het getik van potjes die er af rollen. Nicole Freid van HAK: "Nederlanders eten echt veel meer bonen sinds vorig jaar. Dat betekent dat wij veel meer bonen verwerken en verkopen."

Exotisch
We eten niet meer alleen de vertrouwde sperzieboon of bruine boon. Er is vooral meer vraag naar exotische bonen. Nicole Freid: "Kidneybonen, linzen, zwarte bonen, kikkererwten. Daar zit echt een enorm sterke groei in."

Die groei is te verklaren doordat mensen steeds bewuster en gezonder eten. Jacqueline Buijs promoot het eten van bonen met de campagne Blije Boon. En met succes. "De boon is populairder dan ooit. De markt is met vijftien procent gegroeid."

Jaar van de Boon
2016 is het Jaar van de Boon. En sinds kort staat de peulvrucht ook vast op het menu van de Schijf van Vijf. "Gerechten met bonen staan op foodblogs en in magazines. En er is niet alleen aandacht voor het gezonde van de boon, maar ook voor hoe lekker die is."

En dat is goed nieuws voor de boeren en fabrikanten. Nicole Freid van Hak met een lach: "Dat betekent dat mensen hier de komende tijd heel druk zullen zijn met potjes bonen vullen."

Kikkererwtenoogst 11

Kikkererwten uit Nederland

Na succes kidneybonen zijn HAK en samenwerkende telers zeer tevreden met 2e experiment
HAK Kikkererwten hand

Hoop op teelt Hollandse kikkererwt steeds groter

Groente- en peulvruchtenfabrikant HAK zet teeltproef ook in 2019 voort
Hak Logo 2016 Digitaal Web Schaduw Rgb

HAK uitgeroepen tot Merk van het Jaar 2013

HAK is door de Nederlandse supermarktklant uitgeroepen tot Merk van het Jaar 2013. De prestigieuze publieksprijs is een initiatief van de levensmiddelenbranchevereniging FNLI in samenwerking met onderzoeksbureau GfK. Op basis van een grootschalig onderzoek onder 13.000 consumenten worden merken beoordeeld op kwaliteit, innovatiekracht en expressiviteit. Nederlanders waarderen HAK vooral om haar constante kwaliteit, de sterke Hollandse herkomst en het innovatieve vermogen.